Doorgaan naar hoofdcontent

Over overdiagnosticering




Gisteren woonde ik het Filosofisch Café in Utrecht bij. De organisatoren nodigden psychiaters, psychologen en filosofen uit om na te denken over de vraag of het krijgen van een diagnose het zelfbeeld van iemand ten goede of ten slechte verandert. Hoe reageer je wanneer je te horen krijgt dat je hoge graad van onoplettendheid een vorm van ADHD is? Is dat een pak van je hart? Of werkt het net stigmatiserend? Veel hangt af van de reactie van je familie, vrienden, de bredere sociale omgeving. Dat er in onze samenleving nog steeds een taboe rust op psychische stoornissen, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de melding van een psychische stoornis de kans op een job verkleint. Dit is op zich geen argument tegen het stellen van diagnoses dan wel voor het verspreiden van informatie over wat het betekent om een psychische stoornis te hebben. Wat mij betreft zouden werkgevers net zo goed kunnen menen dat het een (kandidaat-)werknemer tot aanbeveling strekt wanneer die laat zien dat hij zich weet te verhouden tot zijn stoornis. Een werknemer die stoornissen (voor zover ze interfereren met zijn werk) verbergt en negeert, wil een werkgever allicht ook niet. En een werknemer die er geen enkele heeft, is zeldzamer dan men zou denken (cijfers die dit onderbouwen volgen zo meteen).

Het probleem van de overdiagnosticering kwam de laatste jaren vaak in het nieuws: een kind dat zich wat te druk of te dromerig gedraagt wordt ‘gelabeld’ als een kind met ADHD, mensen die langer dan twee maanden intens rouwen om de dood van een geliefde worden gediagnosticeerd als depressief (zie “De depressie-epidemie” van Trudy Dehue, of “The Loss of Sadness” van Allan Horwitz & Jerome Wakefield). Tijdens het Filosofisch Café liet psychiater Jan Buitelaar zijn ongenoegen blijken: de overgrote media-aandacht voor overdiagnosticering stelt de psychiatrie in een slecht daglicht, terwijl net belangrijk is dat mensen het belang en de waarde van geestelijke gezondsheidszorg meer gaan erkennen. Buitelaar gaf natuurlijk toe dat er foute diagnoses worden gesteld, maar dat is onvermijdelijk, dat gebeurt ook buiten de geestelijke gezondheidszorg. Maar diagnoses worden nooit lichtzinnig gesteld. Dat volgt alleen al uit het feit dat de DSM een psychische stoornis definieert aan de hand van drie constituerende voorwaarden, waarvan de eerste stelt dat de patient subjectief last moet ervaren. Stoornissen worden dus niet zomaar toegeschreven aan mensen. De persoon in kwestie moet zelf aangeven ergens last van te hebben.

De cijfers die Buitelaar vervolgens citeerde, geven aan dat heel veel mensen ergens last van hebben op zo een manier dat ze er zelf niet meer uit geraken en geestelijke gezondheidszorg nodig hebben. Wanneer we kijken over de termijn van een levensloop blijkt 1 op 2 mensen ooit (minstens) één stoornis te hebben gehad.  En wanneer we de cijfers per jaar bekijken, blijkt dat 25 % van de bevolking aan een psychische stoornis lijdt, die in 10 tot 15 % van de gevallen ernstig is. Dat is veel. “Was het vroeger minder?” vroeg iemand in de zaal. Dat is moeilijk vast te stellen. “Hangt het af van land tot land?” lijkt ook een interessante vraag, en bovendien makkelijker vast te stellen. Die vraag werd gisteren niet gesteld. Maar er zijn waarschijnlijk wel verschillen. Anti-depressiva bijvoorbeeld worden geslikt door 10% van de Belgen, en ‘slechts’ door 6% van de Nederlanders. Daar volgt nog niet noodzakelijk uit dat er minder depressies in Nederland dan in België zijn. Misschien worden ze anders behandeld (meer therapie, minder pillen). Maar zelfs als het wel zo is dat er meer depressies gediagnosticeerd worden in België dan in Nederland, volgt dan dat er in België overgediagnosticeerd wordt? Niet noodzakelijk. Psychische stoornissen komen immers tot stand door een samenspel van factoren: genetische, biologische maar ook contextuele factoren. De omgeving waarin iemand opgroeit, bepaalt mee welke psychische stoornissen zich ontwikkelen. Het is best mogelijk dat iemand met depressieve neigingen in de ene familie of vriendenkring geen klinische depressie ontwikkelt en in een andere wel (bijvoorbeeld omdat hij aangemoedigd wordt om over zijn somberheid te praten, of om andere, levensbeamende krachten in zichzelf aan te spreken, of om nog een andere reden – wat werkt valt vaak niet te voorspellen). Conversatieculturen zouden wel eens van land tot land kunnen verschillen.

Het onderscheid tussen depressieve neigingen en een klinische depressie erkennen we allemaal. Filosofe en psychologe Annemarie Kalis droeg gisteren een column voor waarin ze zich afvroeg of het geen goed idee zou zijn om elke psychische stoornis te beschouwen als een uitvergroting van persoonlijkheidskenmerken. Dat zou willen zeggen dat ieder van ons omwille van zijn persoonlijkheid meer kans maakt om de ene stoornis te ontwikkelen dan de andere. De ene heeft aanleg voor een klinische depressie, de andere voor een angststoornis, nog een andere voor een obsessief-compulsieve stoornis. Zou het geen interessant gespreksonderwerp op feestjes kunnen worden: welke psychische stoornis vind je bij jou passen? Zolang we er nog niet eens klaar voor zijn om psychische problemen realistisch te bespreken in een vriendschappelijke context, kunnen we niet veel realiteitszin van de werkgever verwachten.


Filosofisch Café Utrecht: https://www.facebook.com/filosofischcafeutrecht

Reacties

Populaire posts van deze blog

Incest, walging en instemming: ethiek valt (helaas) niet te herleiden tot één fundament

Wat is er mis met incest tussen twee volwassen die het allebei willen? vraagt Debra Lieberman in  een interview  over haar boek Objection (De Morgen 18 januari 2019). Ze bedoelt het als een retorische vraag.  De aanleiding is het reële geval van een Duitse geadopteerde jongen die later, zonder het te weten, met zijn zus trouwde en vier kinderen kreeg. Hij kreeg gevangenisstraf omwille van het incestverbod. Dat lijkt extreem. Vervolgens neemt Lieberman ons mee naar de suggestie dat er nooit iets mis is met incest, zolang het gaat om volwassenen die instemmen. OF er een wet moet zijn die incest verbiedt, laat ik buiten beschouwing. Maar dat sociale afkeuring van incest kortzichtig of ongegrond zou zijn, wil ik betwijfelen. En dat doe ik niet omdat ik zou walgen van het idee. Walging vormt volgens Lieberman alsmaar vaker een basis voor politieke, rechterlijke en morele beslissingen. Jonathan Haidt, een collega-psycholoog die beroemd werd met zijn studies over ...

De liefde van de utilitarist

Wanneer Peter Singers moeder zo dement werd dat ze niet meer voor zichzelf kon zorgen, stemde hij erin toe om een thuisverpleger te betalen. Als we aannemen dat zijn moeder zo weinig zelfbewustzijn bezat dat ze niet meer kwalificeerde als een persoon volgens Singers eigen criteria en als we aannemen dat met het geld besteed aan het verlengen van haar leven meerdere kinderen in Afrika zouden kunnen worden geholpen, dan gaat die beslissing van Singer in tegen zijn eigen utilitaristische (kortweg: geluksmaximaliserende) moraaltheorie. Volgens zijn utilitaristische theorie moeten we bij het zoeken naar de moreel juiste handeling aan de belangen van vriend en vreemde evenveel gewicht toekennen. Wanneer hij zijn moeder favoriseert, doet Singer niet wat hij volgens zijn eigen leer zou moeten doen. Et alors? Inderdaad, als zodanig is dit geen verrassing en evenmin een argument. Moraalfilosofen zijn geen heiligen. Zij doen niet altijd wat juist is, of, nauwkeuriger, ze doe...

Feminisme en het moederschap

In de inleiding van  De Tweede Sekse  stelt Simone de Beauvoir de vraag 'Wat is een vrouw?', om tamelijk fatalistisch te antwoorden 'Tota mulier in utero'. Vrouwen zijn een en al baarmoeder. De Beauvoir choqueert met haar beschrijving van de bloedige lijdensweg van menstruatie en ontmaagding, naar zwangerschap en bevalling ... stuk voor stuk martelingen, om van het moederschap nog maar te zwijgen. Voor de Beauvoir, zoals voor vele andere feministen in haar kielzog, staat het feminisme op gespannen voet met het moederschap. Een zichzelf respecterende vrouw kiest niet voor vrijwillige gevangenschap en opoffering van lichaam en geest. En ik begrijp wat ze bedoelt. Maar een recente gebeurtenis in mijn eigen leven (u raadt vast welke) dwingt me om er dieper over na te denken. Is het moederschap een gevangenis? Moet een moeder haar autonomie, haar eigen dromen en ambities in de ijskast stoppen? Zijn zwangerschap en bevalling martelingen die de vrouw ontmenselijken e...