Het Duitse
programma "Terror- Ihr Urteil" (een rechtbankdrama waarin de kijkers bepalen welk
vonnis er moet worden geveld over de fictieve majoor Lars Koch die besloot een
door zelfmoordterroristen gekaapt vliegtuig uit de lucht te halen zodat het
niet op een stadion met 70.000 voetbalsupporters zou vliegen) gaat veel meer
over moraal dan over rechtspraak. Meer precies gaat het over een moreel
dilemma: wat had de majoor moeten doen toen hij besefte wat de terroristen van
plan waren? De echte vraag bij morele dilemma’s is eigenlijk of er wel een correct antwoord is. De
film ‘Sophie’s choice’ (over de moeder in een concentratiekamp die verplicht
werd te kiezen wie van haar twee kinderen naar de gaskamer moest) gaat ook over
een dilemma. Zou iemand durven beweren dat er een correcte keuze is: moest
Sophie haar zoontje opgeven om haar dochter te redden of moest ze haar dochter
redden ten nadele van haar zoontje? Strikt genomen heeft ze nog een derde
optie: geen keuze maken en ze allebei opgeven. Kan je je inbeelden dat hierover
een poll wordt georganiseerd? “Welke keuze moet Sophie maken – stem nu!” Het is
totaal grotesk om deze opties af te wegen op een morele schaal. Over Sophies
keuze heeft moraal niets te zeggen. De moraal veroordeelt scherp diegene die
Sophie voor dergelijke keuze zet.
Zo is ook
duidelijk wie de echte morele verantwoordelijke is voor de dood van 164 dan wel
70 164 mensen in het morele dilemma waar majoor Koch voor komt te staan: de
terroristen. De vraag van de programmamakers of de majoor schuldig is of niet,
lijkt daarom een beetje op een valstrik. Is dat werkelijk de interessante
vraag? Leert die ons iets over moraal?
Die laatste vraag
zouden sommige mensen, ook filosofen, positief beantwoorden: het is volgens hen
net in deze extreme situaties dat mensen de maskers laten vallen en hun
fundamentele morele intuïties blootgeven. Maar daar ben ik het niet mee eens.
Op basis van de uitslag van het Duitse TV-experiment (87 % stemt onschuldig)
zouden we dan moeten besluiten dat de meeste mensen een consequentialistische
ethiek aanhangen: de majoor heeft de moreel goede keuze gemaakt omdat 164 doden
een minder slechte uitkomst is dan 70 164 doden.
Pas het voorbeeld
een beetje aan: stel dat de majoor eerst een collega die hem tegenhield had
moeten doden om tot bij de munitie te komen. Hadden mensen hem dan ook
vrijgepleit van de beschuldiging van moord? Als de gunstige uitkomst van een
handeling het enige morele criterium is, dan zou die ene extra dode er niet toe
mogen doen in het licht van de 70 000 geredde mensen. Maar mijn vermoeden is
dat deze feitelijke kleine aanpassing van het scenario tot grote verschillen in
de morele beoordeling zou leiden. Dat vermoeden is gestoeld op reële
experimenten in de morele psychologie die de Trolley Case Problems worden
genoemd.
In Trolley Cases
(een trolley is een tram) wordt aan de hand van gedachte-experimenten getest
welke principes mensen hanteren om morele beslissingen te nemen. Stel dat je
langs het spoor loopt en ziet dat er een onbestuurde tram in volle vaart
afstevent op 5 arbeiders die vastzitten op het spoor. Je hebt echter de kans om
met een hendel de tram te doen afwijken naar een ander spoor waar slechts 1
arbeider zit te werken. Als je niets doet sterven er 5 mensen, als je ingrijpt
slechts 1. Wat moet je doen? Geheel in lijn met de uitslag van het
TV-experiment “Terror-Ihr Urteil” oordelen de meeste proefpersonen (meestal
rond de 80%) dat je de hendel moet overhalen. Maar dan passen de onderzoekers
het scenario lichtjes aan en gebeurt er iets interessant. Stel, je wandelt op
een voetgangersbrug over het spoor en je ziet dat een tram afstevent op 5
arbeiders op het spoor. Naast jou op de brug staat een hele grote man met een
zware rugzak. Als je die man op het spoor gooit zal hij de tram afremmen en dat
met zijn leven bekopen, maar zullen de 5 arbeiders wel gered worden. Wat blijkt
nu: ongeveer 80 % van de proefpersonen oordeelt dat het niet geoorloofd is om de man van het spoor te gooien. In deze
voorstelling van de feiten worden er met andere woorden niet
consequentialistisch geredeneerd.
Over de
interpretatie van deze data is uiteraard veel te doen in de moraalfilosofie.
Volgens mij leren ze ons bovenal iets over de psychologische processen die
achter een morele beslissing zitten.
Achter alles wat we doen of denken zit een psychologisch mechanisme, dus zo
verwonderlijk is dat niet. Maar het wordt interessant wanneer blijkt dat onze
psyche heel gevoelig is voor details, voor elementen in de omgeving die
onbeduidend en vanuit rationeel of moreel oogpunt irrelevant zijn. Dat is ook
wat we moeten onthouden uit het TV-programma: door de framing van het dilemma
van de majoor wordt een consequentialistische benadering bij de toeschouwers
uitgelokt. Maar het is nog maar de vraag of geloof in het consequentialisme als
beste morele theorie wel echt de verklaring is van hun keuze. Als dat zo was,
zouden ze immers ook in gelijkende gevallen consequentialistisch moeten
oordelen maar dat doen de meeste mensen niet.
“Terror- Ihr Urteil”
is een spel. En in die hoedanigheid stelt het de zaken veel te simplistisch
voor: ofwel is de majoor schuldig ofwel niet. Er is geen tijd voor nuance,
toelichting, een argument. Maar in zoverre dit spel de indruk wekt dat het ons
iets zegt over wat moreel juiste beslissingen zijn, is het schadelijk. Dit
experiment zegt ons niets over ethiek, hoogstens over psychologische processen
die ons denken sturen en waar we meer zouden moeten van afweten. Dan zouden we
ons niet laten misleiden door details die er moreel gezien niet toe doen, of
door op kijkcijfers beluste programmamakers.
Reacties
Een reactie posten